söndag 17 oktober 2010

Chokladbollar!

A ville baka och jag var för "lat" för att dra igång  ett storbak. Lösningen blev helt enkelt chokladbollar, enkelt och kräver inte så mycket vare sig tid eller energi.
Idag har vi haft en riktig "slapparsöndag".
Mannen  i huset var i väg för att träffa "grabbarna" och vi passade på att bjuda över systeryster/moster på lite fika.
En "giltig" anledning  till att baka chokladbollar, alltså. Perfekt att bjuda på till fikat.
Alla har har garanterat minst ett recept på dessa ljuvliga bakverk hemma, jag har dock flera. Sedan jag fick barn har det dock blivit många chokladbollsbak så nu har jag måttangivelserna inpräntat.
Detta behövs för en sats:
100g rumsvarmt smör
1 dl socker
1tsk vaniljsocker
3 dl havregryn
4 msk kakao
3 msk kallt kaffe

Pärlsocker, kokos eller strössel att rulla läckerbollarna i.

Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt övriga ingredienser forma till bollar. Rulla bollarna i kokos, strössel eller pärlsocker. Det sistnämnda använde vi oss av idag.


2 kommentarer:

Mia sa...

MUMS!!

Din blogg blir man sååååå sugen på goda mat och gottesaker :)

Mössan är en Rut m fl och är köpt på Pondus...

Kram

Nazima sa...

Tack Mia, och inne hos dig blir jag sugen på alla härliga plagg och inredning som du tipsar om, tack för svaret ang, mössan, måste kika in på Pondus nästa gång jag är på det "stora köpcentrumet i norr"
Kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails